Učitelia:
Mgr. Rastislav Najdek
Mgr. Jana Súľovská
Charakteristika
vyučovacieho predmetu:
Keďže človek je z psychologického a sociologického hľadiska
prirodzene bytosť náboženská, má potrebu smerovať k tomu, čo ho
presahuje. Vyučovací predmet náboženská výchova má preto opodstatnenú
úlohu v celistvom ponímaní výchovy v škole.
Vyučovací predmet náboženská výchova formuje v človeku náboženské
myslenie, svedomie, náboženské vyznanie a osobnú vieru ako osobný
prejav náboženského myslenia a integrálnej súčasti identity človeka.
Ponúka prístup k biblickému posolstvu, k učeniu kresťanských cirkví a k
ich tradíciám, otvára pre neho možnosť života s cirkvou.
Vyučovací predmet náboženská výchova sa zameriava na pozitívne
ovplyvnenie hodnotovej orientácie žiakov tak, aby sa z nich stali
slušní ľudia s vysokým morálnym kreditom, ktorých hodnotová orientácia
bude prínosom pre ich osobný rodinný život i pre život spoločnosti.
Náboženská výchova je výchovou k zodpovednosti voči sebe, voči iným
jednotlivcom i celej spoločnosti. Učí žiakov kriticky myslieť, nenechať
sa manipulovať, rozumieť sebe, iným ľuďom a svetu, v ktorom žijú.
Výučba predmetu zároveň naväzuje na ďalšie spoločenskovedné predmety,
umožňuje žiakom ozrejmiť si morálny pohľad na mnohé témy otvorenej
spoločenskej diskusie. Učí žiakov rozlišovať medzi tým, čo je
akceptované spoločnosťou, a tým, čo je skutočne morálnym dobrom pre
jednotlivca i pre celú spoločnosť.
Ciele
vyučovacieho predmetu:
Premet náboženská výchova umožňuje žiakom:
- formulovať otázky týkajúce sa základných životných hodnôt, postojov a
konania
- konfrontovať ich s vedecky a nábožensky (kresťansky) formulovanými
pohľadmi na svet
- hľadať svoju vlastnú životnú hodnotovú orientáciu
- formovať svedomie
- prehlbovať medziľudské vzťahy cez skvalitnenie komunikácie
- spoznávať spôsoby komunikácie človeka s Bohom
- oceniť komunikáciu s Bohom prostredníctvom sviatosti, liturgického
slávenia čítania Božieho slova
- rozvíjať kritické myslenie hodnotením pozitívnych aj negatívnych
javov v spoločnosti a v cirkvi